Trikoptéra Mark I

Všichni se mě pořád ptají, co je to ta trikoptéra, jak to vypadá, jak to létá, jak to funguje a tak dále. Horkou jehlou jsem tedy pořídil dvě krátká videa nevalné kvality, na kterých je pár minut letu. Jedná se o první verzi, tedy spíše o takový létající bastl, který se mě ale osvědčil i pro FPV létání (videobrýle na očích, kamerka na trikoptéře a létáte jako pták). V dílně už se tvoří Mark II, s atraktivnějším designem, s odpružením řídicí jednotky a kamer, s GPS, barometrem a kompasem pro lepší stabilitu a autonomní létání.

 

Nácvik plynulého kroužení a nízkých průletů v parku Ladronka. Běžný letový čas je zhruba 14 minut na jeden akumulátor. Pro neznalého se to může zdát málo, ale věřte, že je to až až. Člověk musí být neustále ve střehu a skutečně řídit. Na druhou stranu se toho člověk nemůže nabažit. Tři až čtyři akumulátory jsou na takové to před-pracovní nebo po-pracovní polétání akorát.

Trochu divočejší létání, ale stále velmi nízko a pomalu, abych se vešel do úzkého záběru kamery - i tak se mi to na pár okamžiků nedařilo. Plynulý pohyb a kroužení je relativně netriviální manévr, vyžadující kombinaci několika vstupů.

To oranžové vpředu je 2.4GHz přijímač. Zadní vrtule je i s motorem naklápěná silnějším digitálním servem a určuje rotaci kolem svislé osy. Na nosnících jsou regulátory motorů a vespod visí Li-Pol akumulátor. Rám je z obyčejné překližky a lehkého smrkového dřeva. Přední ramena jsou sklopná a po složení je trikoptéra velmi úzká a vhodná pro transport i v batohu. [Foto - Martin Dejmal]

Klidné polétání v parku Ladronka. Trikoptéra má oproti běžným modelům letadel výhodu - můžete ji pouštět kdykoliv a téměř kdekoliv, je prostorově nenáročná. Multi-rotory, dnes často neprávem označované rovnou jako drony, jsou velmi populární hlavně v provedení se čtyřmi vrtulemi - tzv. kvadrokoptéra. Ta je snazší na stavbu (nemusí mít naklápěcí zadní vrtuli - pohyb kolem svislé osy je řízen rozdílným tahem motorů s protichůdným chodem), ale není tak efektivní (cca o 30% kratší letový čas) a už je dost okoukaná. Navíc má trikoptéra oproti kvadrokoptéře krásný, plynulý pohyb a mnohem razantnější a plynulejší rotaci. Trikoptéra tak často přitahuje pozornost i ostřílených modelářů. [Foto - Martin Dejmal]

O řízení se stará řídicí jednotka KK Board 2.0. Jedná se vlastně o několik programově algoritmizovaných PID regulátorů, které pomocí gyroskopů snímají úhly náklonů v jednotlivých osách a snaží se docílit hodnot náklonu nastavených na vysílači. Ladění konstant regulátorů si někdy vyžaduje dost snahy, jindy sedí modelu již výchozí nastavení. Záleží na hmotnosti modelu, napětí akumulátoru, délce ramen, síle a rychlosti reakce motorů a regulátorů, stoupání vrtule, takže zkrátka téměř na všem. Sada akcelerometrů se pak snaží o "autolevel". Je to jednoduchá jednotka, ve vzduchu trochu nervózní, bez vychytávek jako GPS, ale velmi dobře se na ní člověk učí a dá se ladit přímo na místě. Pod prstem alarm na hlídání napětí článků akumulátoru [Foto - Martin Dejmal]

Již s FPV výbavou. Vpředu před přijímačem je malá kamerka, na zadním nosníku 5.8GHz video vysílač s černou, kruhově polarizovanou anténou. Jen se s tím pak člověk se současnou řídicí jednotkou bojí letět dál než cca 500m a výš než cca 300m. To už model neslyšíte, okem nevidíte a v případě selhání vám to spadne ani nevíte kam. Proto se dělají jednotky s GPS, kompasem a barometrem - stiskem tlačítka se k vám stroj v případě nesnází sám v poklidu vrátí. Tedy pokud je vše tak, jak má být, ale o tom až jindy. :c)

A dosah? Vysílač pro ovládání standardně cca 3km, s úpravami klidně desítky kilometrů. Vysílač videa standardně cca 1.5km, s úpravami také klidně desítky kilometrů (mrkněte na Youtube - "FPV distance record"). Pěkná běžná vzdálenost nevyžadující extrémní zařízení a úpravy je ale kolem těch tří kilometrů. Omezuje spíš strach, než technika. Pokud hledáte další inspiraci, doporučuji stránky www.rcexplorer.se a www.flitetest.com. Letu zdar!

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Modelářství, Video a jeho autorem je Miloslav. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>